Så minns jag Kurt Lewin

En söndag kväll i mitten på 1980-talet, kanske 1983 eller 1984, konsert av Sundsvalls kammaorkester i Sollefteå kyrka, in kommer en dirigent med silvergrått hår, det är Kurt Lewin, som genom sitt sätt att dirigera får orkestern att fylla kyrkan med en musikupplevelse jag inte glömmer. Det som spelas är en cellokonsert, jag har glömt namnet på cellisten, men jag tror kompositören var Offenbach och Dresdenerkvartetten arrangerad för kammarorkester av Shostakovich. Föga anade jag då att Kurt Lewin skulla bli bli dirigent och ledare för den kammarorkester som vi startat i början av 1980-talet. Men vi lyckades få honom till vår orkester och fram till och med 1988 var Kurt vår ledare och dirigent. Under den tiden blev vår orkester Sollefteå Kramfors kammarorkester, Kurt fick oss amatörmusiker att växa och utvecklas, vi framförde verk som Lars Erik Larssons Förklädd Gud, Violinkonsert i G-dur av Mozart med då femtonåriga norska underbarnet Elise Båtnes som solist. En favoritkonsert var Marcellos oboekonsert med Erik Nordenbeck som solist, f ö ett stycke som jag önskar att jag kunde vara med och spela på Kurts begravning. Kurt följde med orkestern till Steinkjer och Levanger i Norge, Hammel och Varde i Danmark. Kurts humor var obetalbar, hans tålamod med oss ”inkompetenta” amatöramusiker var oändligt, men han kunde vara lika kritisk till inlejda ”proffsmusiker” som inte klarade av sitt åtagande.  Jag har inte varit i kontakt med Kurt  sedan han avslutade sitt engagemang i vår orkester. Orkestern finns inte längre, men i mitt sinne kommer Kurt alltid finnas kvar som ett ljust minne och jag vill därför ge honom en sista hälsning

Rune Edström

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

