Bilresa med Sollefteåtomten 2009

Träffar Sollefteåtomten på Konsum i Sollefteå på fredag kväll. Solleftetomten Yngve Sundqvist var förtvivlad för han hade kommit med bussen från Härnösand. I Härnösand  har  han tillbringat dagen med att sälja jultidningen Smålänningen  på Varuhuset OBS. Jag och min fru tar fram våra goda hjärtan och skjutsar honom till bostaden.  När vi anlände till Sollefteåtomtens bostad visade det sig att han fått en avi med leverans av nya jultidningar att sälja. Jag lovar honom att ställa upp och skjutsa honom och hämta tidningarna i på lördagen. 

När jag på lördagen hämtade Yngve på servicehuset Solgården där han serverats en god frukost passade jag på att göra en liten intervju i bilen. .

 -I år är det jul nr nummer 57 som jag gör mina besök hos barnhem och institutioner, besöker  ensamma barn och ger dessa julklappar. I år har jag minskat till tre besök här i Mellannorrland. Lions har hjälp mig att leverera de andra leksakerna som jag lagat till barnhem över hela landet – -Min hälsa står mig inte bi, jag har genomgått tre operationer för en allvarlig sjukdom som gav lång sjukhusvistelse som följd. Nu känner jag mig riktigt bra 

Några visdomsord från Sollefteåtomten Yngve Sundqvist. 

 -Tack och förlåt är två ord som används för lite nuförtiden. Dessa små ord  är mycket lättare att säga än att vräka ur sig  otidigheter mot varandra.  Tiderna har förändrats fortsätter han: -Förr kunde jag gå runt i gårdarna på dan och sälja mina tidningar till hemmafruarna. Numera måste jag vänta till efter klockan arton med mina besök eftersom alla jobbar Nuförtiden 

Tomten hämtar tidningarna på postens utlämningsställe, färden går] vidare till tomtens verkstad på Murarvägen. Där lämnar han sitt paket och gör sig redo för dagens värv att sälja Smålänningen till hugade kunder på Konsum. Inkomsten från försäljningen går till resor och uppehälle till de institutioner där han lämnar sina julklappar till ensamma barn. Under bilresan till Konsum kommenterar vi det fina senhöstvädret och hur vackra byggnaderna i vår stad har blivit. Jag lämnar av Sollefteåtomten Yngve Sundqvist vid Konsum, och funderar beundrande över hans energi. Vad är det som driver honom?.

 

Sollefteåtomtens verkstad

 

Yngve Sundqvist Sollefteåtomten

 

Kommentera

